۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۴۸۶۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
بازار طلا، سکه و ارز امروز شیب تند کاهش قیمت ها را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و تنها قیمت هر اونس طلا بالا رفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 28 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، سکه و دلار امروز

بازار طلا، سکه و ارز امروز شیب تند کاهش قیمت ها را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و تنها قیمت هر اونس طلا بالا رفت.

قیمت طلا، سکه و دلار امروز 28 فروردین 99

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۱/۲۸

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 69 سنت معادل 2.5 درصد رشد به 28 دلار و 38 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز با 56 سنت معادل 2.8 درصد افزایش به 20 دلار و 43 سنت رسید.

در حالی که آمارهای رسمی نشان دهنده رشد بی سابقه ذخایر نفت خام آمریکاست، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت روز چهارشنبه به پایین ترین رقم از فوریه 2002 رسید و نفت برنت نیز بیش از 6 درصد سقوط کرد.

این آمارها پس از آن منتشر شد که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در ماه آوریل به میزان 29 میلیون بشکه کاهش یابد و به پایین ترین رقم در طی 25 سال گذشته برسد که حدود 30 درصد کمتر از زمان قبل از شیوع کروناست.

این آمارها بسیار فراتر از میزانی است که کاهش تولید های توافق شده اخیر بتواند آن را جبران نماید. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس توافق کرده اند که تولید نفت خود را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و در عین حال امیدوارند دیگر تولیدکنندگان از جمله آمریکا نیز 10 میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود بکاهند.

استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «افزایش قابل توجه ذخایر نفتی موجب شده تا قیمت ها تا حدی تقویت شود زیرا تحلیلگران معتقدند با پر شدن حجم مخازن چاه های نفت بیشتری در آمریکا بسته خواهد شد و این عرضه را محدود تر خواهد کرد.»

 

توزیع برنج ۸ هزار تومانی و شکر ۵۹۰۰ تومانی از شنبه

حجت براتعلی مدیر کل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های مباشر برای تأمین ذخایر راهبردی کشور فعالیت می کند و براساس برنامه های ستاد تنظیم بازار، شکر، گندم و روغن را در بازار مصرف مدیریت می کند.

وی افزود: به طور معمول قبل از مناسبتهای مختلفی مانند ماه رمضان  که تقاضا در بازار افزایش می یابد برنامه های از سویی کارگروه تنظیم بازار به ما اعلام میشود که برای ماه رمضان امسال نیز قرار است 150 هزار تن کالای اساسی توسط این شرکت توزیع شود.

مدیر کل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بر این اساس قرار است برای تنظیم بازار این ایام 50 هزار تن برنج، 50 هزار تن روغن و 50 هزار شکر، توسط شرکت بازرگانی ایران دولتی ایران  و 25 هزار تن مرغ منجمد و 15 هزار تن گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی توزیع شود.

وی تصریح کرد: عملیات توزیع این محصولات از شنبه 30 فروردین ماه سال جاری تا پایان ماه رمضان در سطح استان های کشور بر اساس سهمه اختصاص یافته برای هر استان توزیع می شود.

وی اظهار داشت: قرار است این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره بار، شبکه های تعاونی و دیگر شبکه های منتخب در استان‌های کشور توزیع شود.

براتعلی در ارتباط با قیمت این محصولات گفت:  قیمت شکر تحویلی به مباشرین توزیع در کیسه های 50 کیلوگرمی 40500 ریال و تحویل به مصرف کننده در بسته بندی یک کیلوگرمی 59000 ریال است.

وی افزود: نرخ هر کیلوگرم برنج برای تحویل به مباشر 72000 ریال و  حداکثر قیمت فروش برای مصرف کننده هر کیلوگرم 80000 ریال است.

این مقام مسئول در پایان گفت: قیمت روغن نیز بر اساس نرخ های مصوب احجام خانوار و بر مبنای نرخ های اعلامی سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده توزیع می شود.

 

پرداخت وام به کارفرمایان برای حفظ اشتغال کارگران

در راستای حمایت های دولت از کسب و کارها برای جلوگیری از ریزش نیرو و افزایش نرخ بیکاری، دولت اقداماتی مانند پرداخت تسهیلات به بنگاه ها را در دستور کار قرار داده است. 

طی هفته های گذشته  هم  حسن روحانی ، رئیس جمهور کشور محمد شریعتمداری, وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات، صرفاً به بنگاهها و کسب و کارهایی اختصاص یابد که اطمینان حاصل شده باشد کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده اند و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نخواهند کرد. 

  محمد شریعتمداری،وزیرکار با تأکید بر اینکه  کارگران شاغل در 10 رسته شغلی که اشتغال آنها تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌ است، مورد حمایت واقع می‌شوند گفت:  بیش از 600 هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری  ثبت نام کرده اند. روند افزایش بیکاری در تمامی کشورها نگران‌کننده است و در ایران نیز پیش‌بینی‌های لازم برای حمایت از برخی کارگران که بر اثر شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان از محل اعتبار صندوق توسعه ملی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به این کارگران خبر داد و گفت: 14هزار میلیارد تومان نیز در حوزه درمان هزینه می‌شود که امید است بخشی از این مبلغ به حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حفظ اشتغال و پیشگیری از بیکاری کارگران را از مهمترین اولویت‌های کشور عنوان کرد و گفت: بر این اساس کارفرمایان رسته‌های 10 گانه آسیب‌دیده از کرونا با دریافت وام‌های کم بهره 12 و 16 میلیون تومانی به ازای هر کارگر سطح اشتغال کارگاه‌ها را حفظ و از افزایش بیکاری جلوگیری کنند.

شریعتمداری تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه را نیز از اقدامات موثر سازمان تامین اجتماعی در کاهش سفرهای درون شهری عنوان و اظهار کرد: این تصمیم منجر به کاهش چهار میلیون مراجع به شعب این سازمان شد و سایر تصمیمات اتخاذ شده به‌ویژه در خصوص تعویق برگزاری جلسات هیأت‌ها و کمیسیون‌های مختلف منجر به کاهش ازدحام در ادارات و کاهش سفرهای درون شهری شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بورس را نیز اقدامی مهم و تاریخی ارزیابی کرد و گفت: مجموعه شستا برای افزایش شفافیت وارد بورس شده است؛ کار بزرگی در کشور اتفاق افتاده است و 10 میلیارد دلار به بازار بورس ایران اضافه شد.

شریعتمداری همفکری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دریافت نقطه نظرات و دیدگاه‌های آنان را از اصول اصلی این وزارتخانه برشمرد و افزود: این موضوع از اولین روز تا آخرین روز فعالیت نمایندگان هر دوره مجلس شورای اسلامی مورد توجه خواهد بود.

 

تولید صنعتی جهان 7 درصد کمتر می شود

یک شرکت انگلیسی پیش‌بینی کرد که شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را در سال جاری 2.8 درصد کوچکتر خواهد کرد.

"آکسفورد اکونومیک" در گزارش ماهانه خود با تجدید نظر در چشم انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد که نیمه نخست سال 2020، تولید صنعتی جهان 7 درصد کاهش خواهد یافت.

"آکسفورد اکونومیک" اعلام کرد: در حال حاضر اقتصاد غرب به بن‌بست رسیده و انتظار لغو محدودیت‌ها را در نیمه دوم امسال داریم اما به رغم اینها همچنان انتظار داریم که تولید ناخالص داخلی جهانی 2.8 درصد در سال 2020 کاهش یابد و همچنین وضعیت اقتصاد جهانی بسیار سخت‌تر از دوره بحران مالی 2009 خواهد بود. 

کشورهای جهان فعالیت اقتصادی خود را متوقف یا محدود کرده‌اند تا شاید از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند با این حال بیش از 1.9 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شده و 123 هزار نفر از دسامبر تا کنون کشته شدند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات